
De klant die vraagt om een massieve slavenband doet dit omdat hij/zij
denkt dat dit sterker is dan een slavenband
die uit (holle) buis is gemaakt. De klant wil immers geen lelijke deuken.
Waar de klant echter niet bij stilstaat is dat het gewicht
van een massieve slavenband beduidend hoger
ligt (en de prijs
dus ook!).
Dit hoge gewicht gaat niet alleen ten koste van het
draagcomfort maar vormt ook een te zware belasting voor het scharnier. In
het scharnier zit immers maar een kleine pen waar alles omheen draait!
Elke keer als de slavenband wordt geopend, komt het (in verhouding te
hoge) gewicht van de armband op het scharnier te staan, dat daardoor aan
hogere slijtage onderhevig is. Het gevolg is dat er op den duur overmatige
ruimte in het scharnier zal ontstaan. Hier komt vuil (stof = kwarts =
schuurpapier!) tussen waardoor de slijtage nog zal toenemen. Uiteindelijk
kan het scharnier zelfs uit de band breken (zie foto). Dit kan een dure
reparatie tot gevolg hebben. Je hangt tenslotte ook geen
kluisdeur in het scharnier van een keukenkastje.....?!
Tijdens reparaties van slavenbanden komen wij
ook vaak gegoten scharnieren tegen die voor slavenbanden met een beetje
gewicht al ongeschikt zijn, laat staan voor massieve slavenbanden! Maar
ook het slot (de lip) van een massieve slavenband krijgt het zwaar te
verduren.
Het is
echter heel goed mogelijk om een sterke, niet massieve, slavenband te
maken waar, bij normaal gebruik, niet zo snel een deuk in zal komen. Het
geheim van de (goud)smid zit ‘m in de voorbewerking
van het materiaal (Goud, Zilver of 14 krt. Plaatgoud op Zilver). Door de
plaat waar de buis van wordt gemaakt vooraf intensief te bewerken d.m.v.
pletten en trekken ontstaat een heel homogeen materiaal. Wordt deze plaat,
na het omvormen tot een buis, nogmaals (in rechte vorm) nagetrokken dan
worden alle moleculen zó in elkaar geperst dat de dichtheid van het
materiaal zo optimaal mogelijk is. Door het omzetten van de rechte buis in
de uiteindelijke vorm (rond of ovaal) ontstaat rek en krimp waardoor een
hoge spanning in het materiaal wordt opgebouwd. Deze spanning zorgt ervoor
dat er niet zo snel vervorming op zal treden tijdens het dragen en maakt
de kans op deuken minimaal.
|
|

Buisdikte
8030-G -
Plaatdikte 1,00 mm.
Bij voldoende plaatdikte en een goede bewerking van de buis hoeft een
slavenband helemaal niet massief te
zijn !
Bij
een plaatdikte van 0,40 mm. wordt het gewicht van de
slavenband
in normale polsmaat: +
26,0 gram.
Bij een plaatdikte van 1,00 mm. (zie foto) wordt het gewicht van
de
slavenband in normale polsmaat: +
55,5 gram.
Ondergaat het materiaal voor slot en scharnier
net zo’n intensieve bewerking dan zijn slot en scharnier beter in staat
om het “zware werk” langer vol te houden. Het zal duidelijk zijn dat
het gewicht van een zo intensief bewerkte slavenband beduidend hoger ligt
dan het gewicht van een gegoten slavenband waarvan het materiaal immers
een heel open structuur heeft.
Om de klant,
die een massieve slavenband wil hebben, zoveel mogelijk tegemoet te komen
kunnen onze hoogovale slavenbanden (6 t/m/ 11 mm. breed) gemaakt worden in
een plaatdikte tot zeker 1,0 mm. Ter voorbeeld: bij een plaatdikte van
0,40 mm. wordt het gewicht van een 8,0 mm. brede hoogovale slavenband in
een normale polsmaat ± 26,0 gram. Bij een plaatdikte van 1,0 mm. (zie
foto) wordt het gewicht + 55,5 gram! Hierin kan zonder problemen
briljant pavé gezet worden!Het hoogovale
model geeft meer ruimte voor het plaatsen van een nog steviger slot en
scharnier, dat daardoor goed in verhouding staat tot het gewicht van de
slavenband. Dat onze slavenbanden van (intensief bewerkte) buis worden
gemaakt en hol zijn is dus een bewuste keuze! |
|

hoogovale slavenbanden
8030-G - 7030-G - 6030-G
8 mm. - 7 mm. - 6 mm.
(leverbaar t/m 11 mm. breed)
Leverbaar in diverse plaatdiktes
Uitstekend alternatief voor massief !

Modelnr. 6030-W
gezet met 145 briljanten
Wij verkopen onze slavenbanden via de
juwelier/goudsmid, zie
Verkoopadressen.
Aangezien al onze slavenbanden geheel met
de hand worden
gemaakt moet u rekening
houden met een levertijd, met name voor speciale maten en exclusieve
modellen en in
periodes rond feestdagen en vakantietijd. |
|